Sto lat młodej parze, czyli ślub w Korei






Kasia:

W 2016 roku byłam w Seulu na ślubie w stylu zachodnim i prawdę powiedziawszy dosyć mocno się zawiodłam. Przed wejściem do wedding hall była wyświetlona lista par biorących ślub w tym dniu i nieodparcie przypominała listę oczekujących na take out lub w kolejce do lekarza. Szybkie gratulacje dla pana młodego, zdjęcie z panną młodą i wchodzimy. Co dalej? A no niewiele. Wejście panny młodej jak modelki na wybiegu, smętna piosenka zaśpiewana przez znajomego ze szkoły, szybka fotka i goście już pędzą się najeść. Oczywiście nie każdy ślub w białej sukience będzie dokładnie tak wyglądał. Myślę, że można znaleźć również piękne i romantyczne ceremonie jednak ja już wtedy wiedziałam, że to nie dla mnie.



Dori:

Ja na takim koreańskim ślubie miałam okazję być 2 razy. Ceremonia jest dość oficjalna i nie trwa więcej niż 40 min. Na jednym ze ślubów, coś co zapadło mi w pamięć to…fotograf oraz pani poprawiająca suknie, którzy nie odstępowali pary młodej na krok. Jestem pewna, że zdjęcia ze ślubu wyszły przepiękne, a i para młoda pewnie nawet nie zauważyła ich obecności, jednak z punktu widzenia gościa wszechobecny fotograf razem z panią do pomocy trochę psuli całą „kompozycję”. No i nie udało mi się zrobić żadnego zdjęcia, na którym owej dodatkowej pary by nie było. Ceremonie w domach ślubnych, czyli wspomnianych już wedding hall, są dość specyficzne, ale powiedziałabym, że też mają swój urok.     



Jaką więc mamy alternatywę? Ślub tradycyjny 전통혼례.  
Decydując się na taką formę rezygnujemy z sukni ślubnej i zastępujemy ja hanbokiem oraz specjalnym strojem, który ubieramy na hanbok – 대례복. W takim zestawie chociaż przez moment można się poczuć jak postać z historycznej dramy! Dodatkowym plusem jest fakt, iż takowe ceremonie zwykle odbywają się w muzeach lub tradycyjnych koreańskich domach dodając magii całemu wydarzeniu.
I na taki właśnie ślub zdecydowałam się w poprzednią sobotę. Przygotowań była całą masę łącznie z makijażem i strojem, którego ubranie trwało dobre 20 minut. W tradycyjnym koreańskim ślubie wszystko ma znaczenie, strój, każdy ukłon, gest, dekoracja i kolejność. Ceremonia potrafi przeciągnąć się nawet do 2 godzin.
Ślub rozpoczyna zwykle występ mający zabawić gości i wprowadzić odpowiednią atmosferę. Mogą to być koreańskie bębny, śpiew pansori lub taniec z wachlarzami.



Pierwszy na sale zostaje wniesiony pan młody. Nie, to nie pomyłka! Pan młody naprawdę zostaje wniesiony! Zostaje mu również wręczona drewniana kaczka, która symbolizować ma harmonie i miłość pomiędzy mężem i żoną z racji, że kaczka mandarynka wiąże się raz na całe życie.
Owa kaczka wędruje w ręce przyszłej teściowej.

Następna jest panna młoda w drewnianej lektyce i od tego momentu rozpoczyna się cała seria ukłonów, podziękowań i odpowiednich gestów.





Całość kończy się zdjęciami i bufetem dla wszystkich gości.


Dori:

Ślub Kasi był pierwszym tradycyjnym ślubem, na którym byłam. I było naprawdę bajecznie. Nie tylko pod względem występów i dekoracji, ale również i strojów! Była to bowiem idealna okazja dla gości do założenia hanboków. Ceremonia była dopracowana i naprawdę ciekawa, atmosfera radosna, goście podekscytowani, a i pogodna pięknie dopisała. Myślę, że Kasia podjęła bardzo dobrą decyzję wybierając ślub tradycyjny. Dzień, którego para młoda nigdy nie zapomni, na pewno pozostanie też w pamięci wszystkich, którzy mogli w nim uczestniczyć.
Taka forma ślubu pochłania o wiele więcej energii i czasu niż podczas ślubu w stylu zachodnim, jest wiecej przygotowań, stroje są cięzkie, ceremonia jest dłuższa i bardziej wymagająca. Wydaje mi się jednak, że warto. I myślę, że panna młoda może to jak najbardziej potwierdzić.

Na koniec chciałabym jeszcze raz życzyć parze młodej wszystkiego co najlepsze na nowej drodze życia!




Ciekawostki:

Jako prezent ślubny wręczane są koperty z pieniędzmi (kwota uzależniona jest nie tylko od relacji rodzinnych czy przyjacielskich, ale również od pozycji społecznej, np. od studenta nie wymaga się tak wysokiej kwoty jak od pracownika firmy).
Studenci zwykle wręczają 30 000won
Przyjaciele 50 000won ~ 100 000won
Po wręczeniu koperty dostajemy kupon na jedzenie.   
Ślubna sesja zdjęciowa jest robiona przed ślubem. 


Zapraszamy również wszystkich na kanał Pyry, gdzie niedługo będzie można obejrzeć relację ze ślubu!

PS. Wiele osób pytało mnie czy nie żałuje, że nie miałam na sobie białej sukni. Odpowiedź jest prosta – nie żałuje. W białej sukni (i to nie jednej, a 4) miałam przepiękną sesje zdjęciowa. 






Kasia&Dori

Komentarze

  1. Wszystkiego najlepszego na nowej drodze życia ^_^ Wyglądałaś przepięknie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wszystkiego najlepszego! Wyglądałaś oszałamiająco, to zdjęcie grupowe jest świetne :D

    A co do koreańskich ślubów w stylu zachodnim, mam to samo. Brakuje im tego czegoś specjalnego, przypominają mi trochę taśmociąg, byle szybciej i byle zdjęcia ładne były reszta się nie liczy ;)

    Daria

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję ♡

      Prawda, prawda. Wiele osób chodzi tam po prostu z obowiązku i byle odbębnić. Zostawic kopertę, wpisać sie na liste i zjesc obiad. Smutna rzeczywistość. W Polsce to dopiero jest impreza xdd

      ~Kasia

      Usuń
    2. Gratuluje i życzę szczęścia na nowej drodze życia <3
      Mam tylko jedno pytanko : Kasiu nie robisz wesela w Polsce? dla twojego męża i jego rodziny to tez była by miła odmiana :)

      Usuń
    3. Dziękuję <3 Jeszcze sie nad tym zastanawiamy, bo z pewnością chcielibyśmy zrobić jakąś małą uroczystość dla rodziny, ale z urlopami zawsze jest niestety problem :(

      Usuń
  3. Również gorące gratulacje ode mnie ;)
    Właśnie przywędrowałem z kanału Pyry i ceremonia zaślubin wyglądała bajkowo, choć przyznaję, przewinąłem kawałek kwartetu instrumentów, bo jak na mój gust było to nieco zbyt głośne. Niemniej ich stroje... Wasze stroje - pary młodej... Oszałamiające <3 Miałaś, Kasiu, na sobie tyle "warstw", że nie trzeba tego mieć na sobie, żeby uwierzyć, iż to ciężkie i jest w tym gorąco :D
    Naprawdę niesamowity i nieczęsto spotykany widok - śluby w Polsce tez miewają tradycyjne stroje np. góralskie, więc nie powiem, że w ogóle nie miałem przyjemności zobaczyć czegoś podobnego, niemniej jednak, szkoda, że film Pyry nie był troszkę dłuższy :D

    Pozdrawiam serdecznie i życzę szczęścia, a blog zapisuję do linków :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję ślicznie! Polskie tradycyjne śluby również ogromnie mi się podobają! Niestety są rzadkością i również nie miałam nigdy możliwości by w takim uczestniczyć :(

      Usuń
  4. To i ja dorzucę swoje pięć groszy- wyglądałaś jak królowa, nie miałam okazji być na ślubie,ale i tak łezka się zakręciła ! Sto lat a nawet i więcej dla Młodej Pary!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wielka szkoda, że nie było Cię tu z nami, ale zawsze zapraszamy w odwiedziny xdd

      Usuń
  5. Wszystkiego najlepszego na nowej drodze życia :-) przepięknie wygladałaś :-)

    OdpowiedzUsuń
  6. Czy ślub tradycyjny jest traktowany jak kościelny czy cywilny ? Jak to wygląda z tego punktu ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest to tylko uroczystość. Legalnie ślub należy zarejestrować w urzedzie. Czyli tzw. 혼인신고

      Usuń
    2. Dziękuję za odpowiedź :)

      Usuń

Prześlij komentarz

Popular Posts