Czy Koreańczycy dużo czytają?



Kilkakrotnie zadano nam pytanie, czy w kraju tak skomputeryzowanym z ogólnodostepną technologią ludzie nadal czytają?
Zaskakujące jest to, że owszem czytają, a w dodatku czytelnictwo jest bardzo promowane.
Księgarnie są łatwo dostępne, z dużym wyborem literatury koreańskiej jak i zagranicznej. Są one prawie zawsze pełne ludzi przeglądających książki, czytających lub zwyczajnie szukających odpoczynku podczas zabieganego dnia.

The Korean Publishing Research Institute ankiety dotyczące czytelnictwa przeprowadza co 2 lata. Statystyki (z roku 2015) pokazują, że Korea znajduje się poniżej średniej (srednia wynosi 76,5%), jednak z czytelnictwem nie jest tak źle.

(źródło: http://www.dynews1.com/news/articleView.html?idxno=209515)


Dorosły Koreańczyk przeczytał w 2015 roku 9.1 książki. Najwięcej książek przeczytali uczniowie szkół podstawowych, około 70 tomów. To również uczniowie spędzają więcej czasu na czytaniu. W 2015 roku przeznaczyli na to około 45 minut dziennie, w porównaniu do dorosłych, którzy byli w stanie poświęcić na czytanie jedynie 23 minuty w ciągniu dnia.

Co jest popularne w Korei?

Koreańczycy uwielbiają przewodniki, biografie, poradniki oraz książki self-improvement.  Dużą popularnością cieszą się również książki do języków obcych, a w szczególności do angielskiego.
Ranking tegorocznych bestsellerow popularnej księgarni Kyobo wygląda tak:
1. 채식주의자 (The Vegetarian), autorstwa 한강 (Han Kang)
2. 완벽하지 않은 것들에 대한 사랑 (Love For The Imperfect) autorstwa 혜민 (Hye Min)
3. 미움받을 용기 (Courage to be disliked) autorstwa Ichiro Kishimi

W bestsellerach tego miesiąca natomiast możemy znaleźć m.in. książkę obecnego Prezydenta Korei “문재인의 운명 (Fate of Moon Jae In)”.





Zagraniczne bestsellery w Kyobo:


Poniżej chciałybyśmy pokazać Wam kilka wartych obejrzenia księgarni, antykwariatów i miejsc z książkami:


Nowo otwarta biblioteka w COEX w Seulu cieszy się ogromną popularnościa. Koreańczycy spędzają tam całe dnie na czytaniu. 




Antykwariat w okolicach Hankuk University of Foreign Studies





Targowisko przy królu Sejongu na Gwanghwamunie





Biblioteka w kontenerze podczas festiwalu róż 



Biblioteka uniwersytecka Kyunghee 




A czy Wy czytacie? Jakie są Wasze ulubione książki o Korei? 

Komentarze

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Świetny pomysł! Dorzucamy screen zagranicznych bestsellerów w kyobo. Co do Wegetarianki to bez bicia przyznam się, że jeszcze nie czytałam, a jedynie widziałam film :D

      Usuń
  2. Szczerze mówiąc, zdziwiłbym się, gdyby Koreańczycy nie czytali, zważywszy na ich zaangażowanie w naukę :D Moim aktualnie przeglądanym tytułem, któremu najbliżej do Korei jest podręcznik akademicki języka koreańskiego wyd. DIALOG (pod red. Haliny Ogarek-Czoj), choć korzystam też z kilku innych anglojęzycznych podręczników... Nigdy nie po drodze mi do ksero, a muszę je w końcu wydrukować, bo nie lubię ebooków.

    Ale na Warszawskich Targach Książki (2017) poznałem przemiłych "wysłanników" z Korei z wydawnictwa (jak sądzę, było to wydawnictwo) Ool Literary Agency, którzy starali się wypromować swoje książkowe produkty między polskimi przedsiębiorcami. Niestety, do tej pory nie natrafiłem na ich książki w żadnej księgarni stacjonarnej, a niestety w dzień, kiedy odwiedzałem tarki (to była sobota), akurat nie prowadzili sprzedaży, a czaiłem się na jeden z ich tytułów. Wklejam link do fotki na moim blogowym insta, gdzie opublikowałem zdjęcie tej książki, która przykuła moją uwagę. W zasadzie... do tej pory nie wiem do końca o czym ona jest, ale spodobała mi się wizualnie (pozwolili mi pomacać za co serdeczne gracias :D). Chciałem jakąś prostą publikację, co by pozwoliła mi się "oswoić" z prostym językiem, bo póki co, natrafiłem jedynie na teksty pełne naukowego bełkotu, co, mimo wszystko, nie jest moim priorytetem, by poznawać na początku "drugiej części pierwszego etapu" drogi z językiem xD

    Tu link: https://www.instagram.com/p/BUc4flcgAlr/?taken-by=tpiapiac_rw

    OdpowiedzUsuń
  3. Korea sprawia wrażenie raju dla miłośników książek. Zdziwiłam się jednak, że to "wegetarianka" jest topową książką, ponieważ nie jest to typ "przy herbatce i ciastku", a raczej "w łóżku i z dołem" , i mimo że mi udało się przeczytać ją wyjątkowo szybko, od niektórych słyszałam, że powieść bardzo im się dłużyła i ledwo dotrwali do końca. Więc jak to jest w Korei, więcej czyta się książek poważnych, skłaniających do refleksji czy raczej młodzieżowych lub przygodowych?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czytają więcej poważnych pozycji tak jak i poradników, podręcznikow do samodzielnej nauki i biografii

      Usuń

Prześlij komentarz

Popular Posts